پمپ گریز از مرکز هولدن بروک

دوشنبه شانزدهم بهمن ماه 1402 پمپ گریز از مرکز هولدن بروک

 

 

پمپ گریز از مرکز دستگاهی مکانیکی است که برای به حرکت درآوردن سیالات از طریق انتقال انرژی چرخشی از یک یا چند بخش چرخنده طراحی شده است. سیال در طول محور چرخنده‌های پر سرعت وارد پمپ می‌شود و به واسطه‌ی نیروی گریز از مرکز از محیط پمپ بیرون رانده می‌شود. سرعت و فشار سیال خروجی توسط چرخنده‌ها به سمت خروجی پمپ کنترل می‌شود. پوشش پمپ طوری طراحی می شود که سیال را در ورودی پمپ محدود کند، آن را به درون چرخانه هدایت کند و در آخر سیال را قبل از خروج کنترل کند.

کارخانه ی هولدن بروک در سال 1262 از سوی هنری هولدن و رابرت گراندی بروک در انگلستان تأسیس شد. در ابتدا این کارخانه سازنده‌ی انژکتورها، دستگاه دریل و موتورهای گازسوز بود ولی آنقدر تقاضا برای  بخار-انژکتور زیاد بود که این کارخانه تولیدات محصولات دیگر را متوقف کرد و در سال 1269 بروک یک انژکتور تک - حرکت اختراع کرد که به‌عنوان بهترین محصول شناخته شد.

کارآموزان آموزشگاه حرفه‌ای در طول دوران آموزش خود کاربرد وعملکرد انواع و اقسام پمپ‌ها را در کارگاه پمپ آموزش می‌دیدند. در حال حاضر این پمپ در موزه‌ی کارآموزان در بخش کارگاه‌های عملی موزه در معرض دید بازدیدکنندگان است.

قدمت آموزشگاه حرفه‌ای آبادان به سال ۱۳۱۲ خورشيدي (۱۹۳۳ ميلادی) برمی‌گردد، اين آموزشگاه پس از مرمت و بازيابی اسناد مربوط به آن به‌عنوان دومين موزه صنعت نفت شناخته می‌شود.


آخرین اشیا